De termen reboot, revival, remake en sequel domineren het moderne filmlandschap, en het kan moeilijk zijn om de verschillen te kennen. Hier is een handige handleiding.
Wat zijn de verschillen tussen een reboot, een revival, een remake en een vervolg? Deze vier termen zijn het moderne filmlandschap gaan domineren, waarbij veel recente films en zelfs tv-/streamingshows minstens één ervan gebruiken om de nieuwe kijk op een ouder verhaal te beschrijven. Het kan echter een beetje lastig zijn om precies te ontcijferen wat elk van deze termen momenteel betekent, vooral als hun definities zo op elkaar lijken en schijnbaar uitwisselbaar zijn.
De afgelopen decennia is de filmindustrie (vooral Hollywood) een grotere nadruk gaan leggen op het terugbrengen van bekende intellectuele eigendommen in plaats van op het creëren van nieuwe. Door een eerder gemaakte film of franchise opnieuw aan een nieuw publiek te introduceren, kunnen filmstudio's profiteren van de erkenning die deze IP's bezitten, en hun succes aan de mondiale kassa vergroten. Dit bedrijfsmodel is ongelooflijk lucratief gebleken, met opmerkelijke voorbeelden hiervan van Disney Star Wars producties en live-action remakes van hun klassieke animatiefilms.
Gerelateerd: Het eerste vervolg met '2' in de titel is een horrorfilm uit 1957
Omdat er zoveel nieuwe of doorlopende versies van oudere films/shows worden gemaakt, is het een uitdaging gebleken om consistente termen te gebruiken om dergelijke projecten te beschrijven. Elk jaar brengt een reeks films met zich mee die worden beschreven als reboots, revivals, remakes of vervolgfilms, en het constante gebruik van deze termen heeft het moeilijk gemaakt om te bepalen wat elk van hen eigenlijk betekent. Hier is een handige gids die helpt bij het definiëren van deze termen, compleet met voorbeelden van elk.
Wat is een herstart?
Misschien wel de meest gebruikte term om nieuwe versies van eerder geproduceerde films/shows van de afgelopen tien jaar te beschrijven is 'reboot', een woord dat zo vaak wordt gebruikt dat veel kijkers het nu gebruiken als synoniem voor het opnieuw maken van een film. Deze twee woorden betekenden oorspronkelijk echter totaal verschillende dingen, waarbij 'reboot' oorspronkelijk was bedoeld als een manier om een volledige reset naar de continuïteit van een oudere film te beschrijven. Een reboot verwijst meestal naar een franchise in plaats van naar een enkele film, en omvat een verhaal dat alle of sommige eerdere inzendingen van de serie volledig negeert. Hoewel bepaalde elementen, zoals plotpunten, personages of locaties, vergelijkbaar kunnen zijn met de oudere versie van het verhaal of de serie, is een opnieuw opgestarte versie meestal geheel nieuw en heeft weinig tot geen verband met wat eraan voorafging. Enkele opmerkelijke voorbeelden van deze aanpak in de afgelopen jaren zijn de meest recente StarTrek films, de Planeet van de apen films die in 2011 begonnen met Opkomst van de planeet van de apen , en Universal's enige deel in hun ter ziele gegane Dark Universe-franchise, De mummie (2017).
Wat is een opwekking?
Hoewel het minder vaak wordt gebruikt voor film, wordt de term 'revival' vaak aangetroffen bij het bespreken van televisie- of streamingseries. In tegenstelling tot een herstart, waarbij het vorige verhaal meestal wordt genegeerd met de bedoeling het opnieuw te vertellen of opnieuw uit te vinden, is een heropleving een voortzetting van hetzelfde verhaal dat zich afspeelt (soms jaren) na de gebeurtenissen in het verhaal waarmee het publiek bekend is. In veel gevallen worden deze projecten 'revivals' genoemd omdat er óf een concreet einde aan voorafging, óf er weinig tot geen verwachting bij het publiek bestond dat de serie in de toekomst ooit zou worden voortgezet. Recente voorbeelden van opwekkingen zijn onder meer de kortstondige terugkeer van Roseanne (nu uitgebracht onder de titel De Conners ) en de succesvolle Netflix-serie Voller huis , een heropleving van de geliefde sitcom Vol huis die een nieuw verhaal vertelde en toch fungeerde als vervolg op de gebeurtenissen uit de eerste serie.
Wat is een remake?
Lang voordat Hollywood franchises opnieuw begon op te starten en tv-series nieuw leven in te blazen, waren ze al bezig met het opnieuw maken van klassieke films. De traditie van de remake gaat helemaal terug tot de vroegste dagen van het filmmaken, met voorbeelden die teruggaan tot in de jaren twintig. Een remake kan het gemakkelijkst worden gedefinieerd als een tweede poging tot een eerder verteld verhaal, een nieuwe versie van een oudere film die zijn basisplot behoudt. Remakes kunnen geheel nieuwe dingen bedenken of dicht bij het originele werk blijven, allemaal afhankelijk van de betrokken studio en/of het creatieve team. Een van de grootste voorbeelden van een film die opnieuw wordt gemaakt is Koning Kong (1933), dat sinds de jaren zeventig maar liefst twee remakes heeft gehad. Elke poging om opnieuw te maken Koning Kong iets anders geprobeerd; de 1976 Koning Kong gebruikte hetzelfde basisplot als de originele film, maar veranderde de namen en dynamiek van de personages en veranderde de redenering achter Kongs ontdekking, terwijl Peter Jacksons epische 2005 Koning Kong bleef heel dicht bij de plot van het origineel. Tegenwoordig zijn de meest winstgevende en bekendste remakes van Disney de live-action blockbuster-herinterpretaties van hun animatiefilms, waaronder Schoonheid en het beest (2017), De Leeuwenkoning (2019), en vele anderen.
Gerelateerd: Wat Jungle Cruise 2 betekent voor de Jumanji-sequels van The Rock
Wat is een vervolg?
De gemakkelijkste term om te definiëren als het gaat om het voortzetten van reeds bestaande verhalen is het vervolg, een ander filmconcept dat teruggaat tot de begindagen van de cinema. Simpel gezegd is een vervolg een film die een verhaal uit een eerdere film voortzet, zich in dezelfde continuïteit afspeelt en erkent dat de gebeurtenissen uit die vorige film hebben plaatsgevonden. Films zo oud als het origineel Frankenstein (1931) en zo recent als Junglecruise (2021) hebben allemaal vervolgfilms gekregen (of zullen krijgen), waarbij die vervolgfilms elk het verhaal voortzetten en mogelijk tot meer vervolgfilms leiden. Het bekendste voorbeeld is ongetwijfeld Star Wars , waarop sinds 1980 niet minder dan vijf directe episodische sequels (en drie prequels) zijn geproduceerd.
Waarom deze voorwaarden er niet meer toe doen
Ondanks dat ze met duidelijke definities zijn vastgesteld, worden woorden als reboot, revival, remake en vervolg steeds moeilijker nauwkeurig te gebruiken, waarbij nieuwe films steeds moeilijker te definiëren zijn. Films zoals Halloween (2018) vervagen de grens tussen vervolg en reboot; aangezien de film de gebeurtenissen uit het originele 1978 erkent Halloween maar alle andere films in de serie negeert, is het technisch gezien zowel een reboot als een vervolg. Termen als 'rebootquel' beginnen op te duiken om dergelijke films te beschrijven, en het woord 'preboot' won in 2011 aan populariteit met de release van Opkomst van de planeet van de apen .
Deze categorieën worden nog meer verwarrend door het idee van het ‘legacy-vervolg’, ook wel bekend als de ‘remakequel’. Deze films fungeren technisch gezien als vervolgvervolg op gevestigde franchises, maar zijn in wezen hervertellingen van verhalen die al in die franchises zijn verteld. Voorbeelden hiervan zijn onder meer Star Wars: The Force ontwaakt (een vervolg op Star Wars: Terugkeer van de Jedi , een heropleving van de Star Wars serie, maar ook bijna een remake van Star Wars: een nieuwe hoop ) En Jura Wereld (een vervolg op Jurassic Park III , een heropleving/reboot van de serie, maar die veel leent van het origineel Jurassic Park ). In een tijd waarin Hollywood wanhopig is geworden om het stof af te stoffen en oudere verhalen voort te zetten of opnieuw te bedenken om geld te verdienen, is het vinden van betekenis in deze termen en het definiëren van welke films of tv-shows opnieuw zijn opgestart, nieuw leven ingeblazen, opnieuw gemaakt of voortgezet werd al snel een vruchteloze poging.
Volgende: Jurassic World: Dominion vermijdt de oude karakterfout van de Star Wars-sequels